Reklama
 
Blog | Martin Hajný

Vítr z Omarama III.

Následující 4 dny budu létat s Adamem. V Kanadě učí létat na větroních kadety. Když je v Kanadě zima, dělá instruktora na Novém Zealandu.

Adam je o deset let mladší. Musím přiznat, že po vlně s Mikem jsem si myslel, že mladší instruktor se bude na mně „učit“. Nakonec jsem se ale musel za mé myšlenky zastydět a v duchu se mu omluvit. Pochopil jsem, že kromě práce instruktora, létal i pro společnost provozující letecké snímkování (proto měl hodně zkušeností). Navíc byl příjemný i lidsky, i když je pravda, že nic neponechal náhodě. ZK-GMN (neboli „Gliger Mike November“):

Dnešní vlečnou je jednomístný Pony. Pilotka s ním prý naposledy létala před 20 lety. Vůbec však není špatný vlekař. Pro lano běží Rod Dew:

Klesáme a hledáme „lift“.

Stále klesáme…

Uhýbáme kopci (kopec se neuhne nám):

Konečně stoupáme…

A nejsme sami. (Pod námi je letiště v Omarama.)

Větroň pod námi:

Větroň za námi, mraky v dálce před námi i nad námi.

A už kroužíme tři větroně.

„Looking, looking, looking. Looking is your life! Looking for speed, looking for altitude, looking for trafic!“  … dává mi důležitou radu instruktor.

Když fotím, předávám řízení Adamovi. I to vyžaduje soustředění. Nevyfotit pár fotek ale nejde. V pozadí je pohled na jezera s vodou z Alpských ledovců.

Přebírám řízení a přestávám fotit. Dnes přistáváme na dráhu 09. Na frekvenci je živo. Hlásím: „Omarama traffic, Glider Mike November, Downwind leg, left circuit, zero nine.“ Slyším odpověď: „Glider Mike November number three“ (pořadí tři).

Vidím větron na finále a další asi tak na naší výšce před námi. Byl rychlejší. Protahuji okruh, abych se zařadil za ně. První kluzák sedá na pravý okraj dráhy, větroň před námi do středu dráhy vlevo od prvního větroně. Na nás zbývá levý okraj dráhy. Pokud bude nejhůř, travnatá plocha je i vlevo od dráhy, ale od Adama jsem pochopil, že tam tráva není upravena a jsou tam díry. Přistání na levý okraj dráhy považuji za menší riziko. Jediné, co řeším, abych pravým křídlem byl mimo větroň sedající před námi. Adam mi do řízení nijak nezasahuje. Ač jsem protáhl okruh, na letiště doletím a nakonec budu ještě delší, než větroň před námi. Sleduji na jedné straně levý okraj dráhy na druhé (to mnohem pečlivěji) konce křídel obou větroňů. Zbývá několik metrů. Jen co se dotýkám země, slyším v rádiu polský akcent: „Glider Mike November! You are risking too much!“ Je to Polka, která tento týden léta v Omarama se svým německým přítelem. Adam říká: „Nech to být.“ Neříkám tedy nic. (Stejně bych pouze řekl, že víc vlevo to nešlo.)

Několik slov a zhodnocení letu.

Pro dnešek končíme.

Jedeme k hangáru. Tři starty dnes stačí. Je o čem přemýšlet, co studovat.

Sleduj rychlost, sleduj výšku, sleduj provoz – to nejdůležitější, co jsem si dnes vyzkoušel. Bez vztlaku letadlo neletí. Když klesá rychlost, klesá vztlak. Výška nad terénem určuje možný dolet. Sledovat provoz kolem sebe je také životní nutnost.

>>>>>>>>>>>>>>>

Vítr z Omarama:   (1.) , (2.) , (4.) , (5.) , (6.) , (7.)(8.).

Reklama