Reklama
 
Blog | Martin Hajný

Vítr z Omarama VI.

Obrázků už máš dost. Foťák si s sebou dnes neber. Potřebuji, aby jsi se soustředil plně na řízení. Řekl Mike, když se mnou v sobotu začal znovu létat.

Při létání nesmíš myslet na manželku, ani na nic jiného. Musíš se na řízení plně soustředit.“ Ženatý jsem ještě nebyl, foťák jsem však na zemi nechal. (Proto i zde bude více textu a méně fotek.) Výcvik na Zealandu se v porovnání s tím českým v podstatě tolik neliší.

Pre Take-Off Checks: CBSIFTCBE  (Control, Ballast, Straps, Instruments, Flaps, Trim, Canopy, Brakes, Eventualities).

Pre-Landing Checks: SUFB (Straps, Undercarriage, Flaps, Brakes).

Aerobatics Checks: HASELL (Height, Airframe, Security, Engine, Locality, Lookout).

Jediné dva rozdíly mezi úkony na NZ a úkony předepsanými českou (československou) školou ještě z dob Svazarmu jsou ty, že metodika na NZ je doplněna o povinnou kontrolu váhy posádky (zátěže) před vzletem a kontrolu funkčnosti brzdových klapek (tj. zda nejsou přimrzlé) před každým přistáním.

V sobotu celý den létám s Mikem okruhy a nacvičuji přistání. Stejně jako Adam, ani Mike mi do řízení nezasahuje. Předem mi vše vysvětlí a popíše jevy, které se dějí, a na které si musím dát pozor, případně mne na to slovně upozorní i za letu, nebo to se mnou na učebně později rozebere. (Oceňuji, že se snaží používat slovíčka, která znám a většinou si vždy potvrdí, že jsem správně pochopil a porozuměl tomu, co řekl.) Typickým příkladem je nácvik přistání a následně tzv. „opravy vadných přistání“ (Aiming point, Flare, Touchdown, Bounce, Balloon, etc.).

„Když ti to vyplave, reaguj podle sklonu. Pokud je to mírné a kabina je rovnoběžně se zemí, nedělej nic. Vyčkej, než větroň začne znovu klesat a opakuj přistání. Když sklon je nahoru, přivři brzdové klapky.“ Má se mnou trpělivost a jde mu o to, abych si vše sám uvědomil. „Měl jsem už ruku připravenu na řídící páce. Kdybys podrovnal jen o jednu vteřinu později, už bych přitáhl za páku řízení sám.“

„To nebyly tvoje lety. To byly lety tvých instruktorů.“ Řekl na adresu mého předchozího výcviku. Následně na levém okruhu na dráhu 09 mezi 3. a 4. zatáčkou mi Mike říká: „Od teď ti už nebudu nic říkat. Chci, aby jsi se rozhodoval samostatně, aby všechna rozhodnutí byla tvá vlastní.A než jsme Twina navečer v sobotu uklidili, odlétali jsme ten den 7 okruhů.

Nový Zealand je doslova jiný svět. A není to pouze příroda. Je to také o lidech. Jsou jiní. Nezažili války, jako tomu bylo např. v Evropě. Mají úctu k lidem a ctí i majetek a vlastnictví druhých. To člověka z Čech doslova až „praští do očí“. Dokresluje to třeba už jen malý „detail“ z jednoho ranního plachtařského briefingu:

„Když se vám už stane, že musíte nouzově přistát mimo letiště, zjistěte si, komu patří pozemek, na který jste přistáli. Omluvte se majiteli, že jste museli nouzově využít jeho pozemek a požádejte o svolení, zda může pro vás přiletět vlečný letoun, nebo zda můžete zajet na jeho pozemek autem s transportním přívěsem. O týden až dva později pošlete dopis, nebo alespoň pohlednici a ještě jednou majiteli pozemku poděkujte, že jste tam mohli přistát. Je pro celou naši leteckou komunitu důležité, abychom jako piloti (plachtaři) byli kladně vnímáni. Dokonce se nám už stalo, že jeden z farmářů, na jehož pozemku musel pilot nouzově přistát, se díky tomu začal o létání zajímat a sám se stal pilotem.“

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Vítr z Omarama:   (1.) , (2.) , (3.) , (4.) , (5.),  – , (7.)(8.).

Reklama