Reklama
 
Blog | Martin Hajný

S tlačnou vrtulí…

Třetí ze série krátkých filmů o létání rogal na Hronovsku.

Snímek s názvem „Novodobý Kašpar“: Po létání na svahu, začal táta zkoušet létání s motorem. Svým způsobem to „průkopnické“ asi opravdu bylo. Pamatuji si jako kluk na první tátův pokus se dvěma motory z motorových pil připevněných na hrazdě rogala – každý s menší tažnou vrtulí (a ochranným krytem z laminátu). To se však neujalo.

(Pozn. Motory neměly dostatečný tah pro start. Stačily pouze k prodloužení doby letu při létání na svahu ve Žďárkách. Nešlo využít plný výkon motorů z důvodu, že motory nebyly vybaveny reduktorem pro převod do pomala.)

Následně přešel tatínek na létáním s tlačnou vrtulí, což je v podstatě způsob, který paraglaidisté a motorová rogala využívají dodnes. 
(Pozn. Motor měl větší výkon a hlavně byl již vybaven reduktorem.)

Táta byl jako pilot na výsluní. Spravedlivé však je říci, že za tím, aby s rogalem vzlétl stálo více lidí, kteří mu v tom pomáhali. Mimo maminky, s níž společně ušili plachtu na první tatínkovo rogalo (to ještě při létání na svahu), tak do tatínkova „technického týmu“ patřili především tito tři lidé: Josef Ducháč z Police nad Metují, který (prý to byl letecký modelář) pomohl s návrhem tlačné vrtule, truhlář pan Josef Dostál z Bezděkova, který tatínkovi pomohl s vlastní výrobou prvních vrtulí (v jeho domácí dílně) a soustružník pan Antonín Vít, který pomáhal tatínkovi s výrobou mechanických částí a s přestavbou motoru.

Reklama

Jezevčík pana Dostála se účastnil prvních pokusů a díky tomu se tak dostal i na historické video.

Pan Antonín Vít připevňuje a dotahuje motor na převodovou tyč pro tlačnou vrtuli.

Na záběru níže pan Dostál a pan Vít startují motor motorizovaného Racka. Zajímavým se to tehdy jevilo i pro jezevčíka, naštěstí to však i pro něho dopadlo dobře a z točící se vrtule začal mít i on potřebný respekt.

Hned v počátku se objevil problém s umístěním ovladače plynu na hrazdě.

Umístění ovladače plynu na hrazdě rogala nebylo možné z důvodu startu. Při rozběhu musel pilot držet hrazdu a nebylo tak možné se k ovladači plynu dostat. Proto byl vyroben specielní „kolíček“ (obdoba kolíčku na prádlo – jen trochu větší), kterým pilot ovládal přípusť motoru stiskem zubů.

Na smímku níže pan Ducháč upravuje pozici zkratovacího vypinače motoru.

Po nahození, běží motor na volnoběh.

Létání – sen každého malého kluka.

Odkaz na celé video: ZDE


Snímek: Novodobý Kašpar, 10 min 38s

Kamera: Václav Kohl.
Režie: Václav Kohl.
Produkce: Václav Kohl.
Pilot Rogala: Josef Hajný.

Související texty: Táta Rogalistou.