Reklama
 
Blog | Martin Hajný

Vítr z Omarama I.

Blaník není špatný větroň. Napsal mi Chris Rudge, když jsem si po emailu domlouval kurz létání v Omarama. Zde v horách ale používáme novější laminátové stroje. Jsou průraznější ve větru. Napíšu tě na Twin Astir...

Potřebovat budeš medical“ a pak mi ještě posílá osnovu, podle které se na Zealandu létá. (Je však dost podobná osnově české.)

Pět tisíc není rozhodně malá částka. Něco jsem měl našetřeno z Čech, 2.000 dolarů jsem ještě potřeboval našetřit tam. Přiletěl jsem na Zealand koncem října, kurz v Omarama byl domluven na druhý týden v lednu. Řekl jsem si prostě: vydělám (našetřím) 2.000 dolarů, pojedu. Nevydělám, kurz nebude. Seasonal work permit a protrhávání jablek – nebyla nijak odborná práce, na Zealandu jsem však byl a světe div se, potřebnou sumu jsem skutečně našetřil. Za 1.500 dolarů jsem na sadě koupil 20 let starou Toyotu a hned zkraje ledna vyrazil na Jih.

Mimochodem dost mě překvapilo, že Toyota nebyla vůbec ani trochu rezatá. Jediné, na co mne její předchozí majitel upozornil, bylo: „Sleduj ručičku teploměru.“ A měl pravdu. Dost často vařila. Nakonec jsem se však naučil pár fíglů (jako např. včas zapnout pomocný ventilátor) a v pohodě jsem s ní najel mnoho tisíc km.

Na Novém Zealandu je mnoho „atrakcí“, které je možné zažít, mnoho způsobů jak „investovat“ resp. „utratit“ peníze. Mnohé z nich jsem si však musel odříci. Lákavý byl např. výlet lodí na velryby (za cca 100 dolarů). Nicméně ani to jsem si nedopřál. Domluvena byla Omarama. A já se rozhodl pro větroně.

Z Christchurch je to pět hodin cesty. V neděli odpoledne přijíždím do Omarama a mířím na letiště. V místním campu budu po následující týden bydlet. Poznávám osobně Chrise a Mika. Následující den poznám i Adama. Spolu s Mikem budou mými instruktory. Zápisník letů zůstal v Čechách ve skříni na letišti. Dostávám proto nový, Zealandský. Alespoň, že můj medical Class 2, mi uznávají (to by obnášelo dalších alespoň 100 dolarů). Pojištění je už v ceně kurzu. Dostávám učebnici „Pilot Study Training Notes“. A na učebně po večeři i krátký úvod. Mike trénuje hned moji angličtinu (ta dodnes za moc nestojí, on však ví lépe než já, že pokud mě má posadit do letadla a naučit mne létat, musí se se mnou domluvit):

Reklama

I have control“ – Co řekneš? „You have control.“ 

A když řeknu „You have control“ , ty řekneš „I have control„.

Už umíš úkony? Ptá se mne večer před spaním Chris: C-B-S-I-F-T-C-B-E … Control – Ballast – Straps – Instruments – Flaps – Trim – Canopy – Brakes – Eventualities. A hned mne povzbuzuje: „Vždyť úkony na větroně nic složitého není. Dělal jsem výcvik na vrtulník. Tam je toho mnohem více. Dostal jsi skripta, tak si to průběžně čti.

Nicméně ještě jednu (a myslím i docela důležitou) radu jsem dostal: „Hlavně si odpočiň a pořádně se vyspi.“ Byl to pěkný den. Nádherná cesta po východní straně hor podél jezera Tekapo. Bylo jasno. Krásně byl vidět Mt.Cook (3754 m.n.m.), nejvyšší hora Nového Zealandu. „Přehrávám“ si v mysli uplynulý den. Zalézám do spacáku, usínám a těším se.

>>>>>>>>>>>>>>>

Vítr z Omarama:  (2.) , (3.) , (4.) , (5.) , (6.) , (7.) , (8.).