Reklama
 
Blog | Martin Hajný

Rychlovka

Předposlední týden cesty na mne čekala ještě jedna "rychlovka".

Už jsem si myslel, že se do Guangxi nepodívám, nakonec se tam vracím na „oblety“. Napnutí jsou vždy všichni a zákazníci nechtějí nic nechat náhodě. Chtějí mít na stanovišti podporu pro případ „kdyby něco“.

Coby doprovod, tlumočník a řidič jede se mnou L. – mladý čínský kolega, inženýr. Tentokát jedeme rychlovlakem. Na nádraží vyčekáme frontu na vyzvednutí mé jízdenky. Nářadí i zavírací nůž jsem nechal na hotelu v Changsha. Jediné, o co jsem při vstupu do nádražní haly přišel, byly nůžky. Škoda, ale to je holt Čína. Máme chvíli času, proto když vidím McDonald jdu si hned zpravit náladu a zmrzlinu kupuji i čínskému kolegovi. Neodmítl. Čeká nás několikahodinová cesta a dobré nálady není nikdy dost.

Rychlovlaky – chlouba Čínské lidové republiky. Jsou viděl často i z letadla.

Téměř všichni už nastoupili, chci si však ještě před odjezdem „fast train“ vyfotit.

V pravo je vidět červeného „bratříčka“.

Takto rychle v Čechách nejezdí ani Pendolino.

Krajinka kolem koridoru.

A ještě jedna.

Do destinace přijíždíme až po setmění. Na minutu přesně. Vlak stojí ve stanici 10 minut. Já i kolega každý jsme seděli jinde. Dle domluvy se setkáváme na nástupišti. Musíme se dostat ven z nádraží, což obnáší prokázat se zdravotním kódem. Čínské ID karty mohou přes čtečku se zahraničním pasem musím přes extra dvířka. Covidový test nakonec mohu i já absolvovat na odběrovém místě při výstupu z nádraží. Výsledky dorazí během noci a ráno už mohu přijet na site. Půjčovna aut je hned u nádraží. Řídit musí čínský kolega. Cizinci v Číně řídit nemohou, resp. bylo by třeba mít místní řidičský průkaz. 50 minut jízdy a jsme na hotelu.

I když je Čína tak trochu svůj vlastní a částečně asi i „uzavřený“ svět – zvláště v době Covid, kdy cestování je omezené, uvnitř Číny lze najít téměř vše. Mimo aut mnoha různých značek jsem z okna hotelu viděl i dvoupatrové autobusy nápadně připomínající městskou hromadnou dopravu v Londýně.

První den se zadařilo. Po ranním brífingu začaly testy a odpoledne se pokračovalo dle plánu. Zpáteční jízdenku jsem neměl. Domluvili jsme se, že ji koupíme, až dle situace. Večer dostávám na výběr 3 možné spoje pro zítřejší návrat. První je příliš brzo, poslední po půl osmé večer. To bych se na hotel dostal až po půlnoci. Riskuji spoj v 18 hodin. Normálně bych to neudělal. Osvědčilo se mi plánovat až poslední možný spoj. Při práci se na poslední chvíli často něco objeví a já pak honím minuty. Doufal jsem, že pokud ráno budou pokračovat oblety v domluveném čase, budeme končit rozumně.

Poznávám čtyřnohé hlídače. Z doby, kdy jsem radar v září zprovozňoval a následně na něm 2 týdny školil obsluhu, už přesně vím, kde kterého z nich mám podrbat. 🙂 Při starém je vše i na věži. Přibylo pouze LED osvětlení. Vše, jak má být.

Na svazích kopce mne zaujaly „balvany“. Tedy alespoň z dálky to tak vypadalo a fantazie si něco jako „skály“ domyslela.

Při bližším pohledu jde o zakryté keře. V prosinci zřejmě už z důvodu možných ranních mrazíků.

Ve čtvrtek zákazník píše, že start je odložen. Čekají na povolení. Je to nemilé, ale nelze nic dělat. Tohle je složité všude. Obzvláště v Číně, kde je asi též hodně členitý vzdušný prostor. Pochopil jsem, že nějakou aktivitu měli snad vojáci, proto civilní let musí počkat. Jediné, co bych rád, abych večer stihl vlak. … Píši na WeChat, že je to v pohodě. A pak do telefonu říkám, že většinou v poledne mívají vojáci pauzu na oběd. To platí všude na světě. Dokonce přidávám k dobru historku z Čech před deseti lety. Též jsme si vzali dovolené a pak čekali, až větroně pustí na svah. (Dokonce jsme směli tehdy o 20 minut déle létat, protože vojáci měli k obědu rybu.) … Zda nás někdo slyšel netuším, ale už za 15 minut mi volá zákazník zpět. Dostali povolení.

Musíme vracet auto do půjčovny, vyzvednout papírovou jízdenku a hlavně se k nádraží v centru města dostat. Smlouvám, kdy nejdéle musíme odjet. Můj inženýr říká, že v 16 hodin. Letadlo je však stále ve vzduchu a já chci mít jistotu, že vše vyjde. Odečítám hodnoty a zapisuji je do tabulky. Po čtvrt je už můj doprovod nervózní. Konečně poslední hodnota. Kopíruji tabulku na flash disk a předávám místním. Odjíždíme po půl.

Že můžeme použít část placené dálnice, jsem netušil. Že se i v Číně smí jezdit po dálnici 120 km/h, byl příjemný bonus. Já vyndávám zavazadla a kolega běží vrátit klíče. Faktura přijde elektronicky. Na jízdenky vůbec nebyla fronta, šli jsme přímo k okénku. Po šesté už sedíme v místním „Pendolinu“ a přes telefon se loučím se zákazníkem. Byla to rychlovka.

Reklama