Reklama
 
Blog | Martin Hajný

Splněný sen

Tento příběh je tak trochu "nadčasový". Už před mnoha lety, když jsem pracoval v Německu, jsem měl v pokoji kalendář s fotografií letadélka, které jsem už tehdy obdivoval. Už tehdy jsem tajně snil o tom, že bych se v něm rád svezl.

Odhodlával jsem se dlouho. Nakonec jsem zavolal Markovi, leteckému konstruktérovi a autorovi návrhu stroje. Sešli jsme se na Silvestra 2020. V deníku mám 38 minut letu. Seznamovací let a 2 okruhy. Dodnes na toto létání vzpomínám s úctou. Velice hodné i jednoduché letadlo (na řízení). Z počátku pro mne byl nezvyk digitální přístroje i vysouvání klapek „na vypínač“. Měl jsem přestávku v létání, ale po chvíli jsem se rozlétal. Byl jsem nadšen. Nebylo to však pouze o letadle, ale také o týmu úžasných lidí kolem SPARROW ML ze školy Future Vehicles.  Velice si vážím osobní statečnosti Marka, když se mnou létal 43 minut krátce po tom, co jsem v únoru 2021 prodělal Covid. Později se mi věnoval též Honza (zkušební pilot) a Michal (dopravní pilot). Lidské nadšení i radost z létání, která v této partě byla a je, nelze sdělit. Tu je třeba zažít.

I když jsem se intenzivněji vložil do létání se SPARROW ML až v červenci 2021 podařilo se mi odletět sólo ještě před odjezdem na moji již 3. služební cestu do Číny. Bylo tehdy docela větrno a zřejmě i ze strany Honzy (instruktora) v tom musel být i kus odvahy. Přijel jsem po práci z Pardubic a vítr spíše zesiloval. V deníku mám 5 okruhů ve dvojím v Jaroměři a jeden sólo okruh. Do ciziny se mi v srpnu 2021 příjemně odlétalo a měl jsem se (po návratu) na co těšit.

V létání pokračujeme na Silvestra 2021 a pak v lednu loňského roku. Mimo minimální, jsem si mohl vyzkoušet i vyšší rychlost a byl jsem překvapen, jak rychle dokáže tak malé letadélko letět. Navíc drží směr. Po přidání plynu vůbec není třeba kompenzovat otáčení vrtule. Doslova letí „samo“ a dokud člověk nevystoupí z kabiny, ani nevnímá, že fouká vítr.

O víkendu to byl rok, co jsem poprosil Honzu, aby (jako dárek k narozeninám) svezl tatínka. Byla neděle. Nádherný slunečný den. Vyrazili jsme na Hronov, přesněji, na letiště ve Velkém Poříčí.

Pochopil jsem, že tatínkovi se svezení ve SPARROW ML líbilo. Létal na rogalech a jak mi řekl, kolem domu znal „každou mezičku“. Měl radost, že si znovu mohl z výšky okolí domova prohlédnout.

 

I já chtěl v létání pokročit. Jak jen bylo počasí, udělal jsem přípravu a vyrazili jsme na kratší „navigační“. Nejprve s instruktorem, pak jsem měl to samé zaletět sám.

   

Mít možnost prohlédnout si záznam letu pokládám za užitečné. Člověk vidí, kde neletěl rovně, kde neudržel výšku a kde jsem si měl dát větší pozor na rychlost.

Letět sólo jsem chtěl. Podmínky však byly na hraně limitů. Vítr zřejmě zesílil, resp. před Dvorem Králové byl vzduch více turbulentní, až jsem přemýšlel, zda úlohu nepřeruším a nevrátím se zpět do Jaroměře. Rozhodl jsem se pokračovat, protože do Dvora to již bylo blíž. Místo okruhu jsem šel přímo na finále, abych co nejdříve byl na zemi. Tam jsem se chvíli vydýchával, než jsem se odhodlal, pokračovat zpět do Jaroměře. Byl jsem rád, že vše dopadlo dobře. Jsem rád i za tuto zkušenost.

 

Měl jsem několik dalších letů se SPARROW ML. Pěkný byl o Velikonocích let s Markem nad Králíky.

Létáme pro RADOST.

Splněný sen.

Reklama